Bandenspanning
Bandenspanning
BandenspanningÂ
Het behouden van de juiste bandenspanning is erg belangrijk. Als er te weinig lucht in de band zit, vermindert dit namelijk het draagvermogen en te veel lucht gaat ten koste van het comfort. Op de band, achter de maataanduiding kunt u zien wat het maximale draagvermogen (ook wel loadindex) is en welke maximale druk hierbij hoort. Ieder getal staat voor een gewicht aan draagvermogen en de stappen tussen deze getallen worden groter wanneer het getal oploopt. Via Google kun je de volledige lijst van de loadindex opzoeken. Â
Let op, het stickertje wat op de caravan zit, geeft niet altijd de goede bandenspanning weer. Wanneer er een andere band gemonteerd wordt, door bijvoorbeeld een vorige eigenaar, wordt dit stickertje niet bijgewerkt. Kijk daarom altijd zelf op de band om het maximale draagvermogen te achterhalen met de bijbehorende druk en ga hier niet overheen. Â
Voorbeeld:Â
Op een band staat de volgende maat: 205/55/R16 92T. Â
205 = BreedteÂ
55 = HoogteÂ
R16 = VelgmaatÂ
92 = DraagvermogenÂ
T = SnelheidsindexÂ
Â
Meestal wordt de maximale druk uitgedrukt in PSI. Wanneer een band bijvoorbeeld 850 kg draagvermogen heeft bij 54 PSI, kun je de druk in bar berekenen door PSI x 0,069. In dit geval dus 54 x 0,069 = 3,726 bar. Â
Wanneer het totaal beladen gewicht van een caravan minder is dan 1700 kg, mag de druk ook lager zijn. Met een lagere bandenspanning mag het draagvermogen ook afnemen. Ga je toch rijden met het maximale gewicht dan worden de banden te warm tijdens het rijden en is er een grote kans op een klapband. Â
Het enige nadeel van een hogere bandenspanning is dat het veercomfort van de caravan afneemt en dit zorgt voor extra trillingen en de caravan dan meer te lijden heeft. In het geval van veiligheid kun je beter een hogere dan een te lage bandenspanning gebruiken. De bandendruk is geldig bij koude banden en loopt op als de caravan aan het rijden is, zo kan dit 0,5 bar verschillen. Houdt daarbij ook in je achterhoofd dat rechts en links ook niet altijd even zwaar zijn.Â